Rękojmia za wady a gwarancja jakości towaru

W życiu codziennym, dokonując zakupu rzeczy, często spotykamy się z pojęciami rekojmi za wady lub gwarancji jakości. Terminy te bardzo często używane są zamiennie, co jest błędem, bowiem są to dwie różne podstawy odpowiedzialności za wady rzeczy sprzedanej. Jednak kupujący może dochodzić uprawnień z rekojmi i gwarancji niezależnie od siebie.

Rękojmia za wady

Zgodnie z art. 556 Kodeksu cywilnego sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną. Wada fizyczna polega na niezgodności towaru z umową i możemy o niej mówić gdy rzecz nie ma właściwości które powinna mieć zgodnie z przeznaczeniem i umową, rzecz nie ma właściwości o których istnieniu sprzedawca zapewniał kupującego, towar nie nadaje się do celu do jakiego kupujący chciał go nabyć i poinformował sprzedawcę, rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

Terminy rozpatrzenia reklamacji

Termin rozpatrzenia reklamacji wynosi 14 dni a po jego bezskutecznym upływie uznaje się że sprzedawca uznał roszczenia za zasadne.

Jeżeli wada ujawni się w ciągu roku od wydania rzeczy kupującemu przyjmuje się, że istniała w chwili przejścia na kupującego. Sprzedawca odpowiada z tytułu rekojmi za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego lub wynikły z przyczyny tkwiącej w rzeczy. Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi za wady fizyczne gdy wada zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od wydania rzeczy kupującemu a w przypadku nieruchomości 5 lat. Roszczenie o usuniecie wady lub wymianę rzeczy przedawnia się po upływie 1 roku od stwierdzenia wady.

Uprawnienia kupującego

Z tytułu rękojmi za wady fizyczne kupujący może żądać naprawy lub wymiany rzeczy na nową wolną od wad (konsument/kupujący może żądać zamiennie, jest to wiążące dla sprzedawcy), obniżenia ceny lub ostatecznie odstąpić od umowy.

Zwolnienie sprzedawcy

Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rekojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy.

Gwarancja jakości

Jest udzielana przez producenta dobrowolnie jako oświadczenie woli, które określa uprawnienia kupującego i obowiązki gwaranta, gdy rzecz nie ma właściwości określonych w gwarancji. Jest to pisemny dokument dołączony do towaru, otrzymywany przy wydaniu rzeczy odpowiedzialność gwaranta, termin, warunki oraz jakość rzeczy.

Terminy

Gwarant realizuje swoje obowiązki w terminie określonym w oświadczeniu gwarancyjnym- gwarancji (niekiedy gwarancja dożywotnia). Gdy brak jest określonego terminu przyjmuje się że wynosi ona 2 lata od wydania rzeczy kupującemu.

Uprawnienia

Obowiązki gwaranta wynikają z udzielonej gwarancji, w szczególności mogą polegać na wymianie rzeczy na wola od wad, naprawie rzeczy, zwrocie zapłaconej ceny lub innych obowiązkach gwaranta do których się zobliguje.

Podstawowa różnica pomiędzy gwarancją a rękojmią polega na tym, że rękojmia przysługuje nam zawsze z mocy prawa natomiast gwarancja jest dobrowolnie przyznawana przez producenta towaru. Uprawień z rękojmi i gwarancji możemy dochodzić niezależnie od siebie.